מאבק העירייה ומשרד התחבורה על הסדרת התח"צ בעיר
-
טוב, בעיקרון מדובר בנושא שכבר דשו עליו רבות כאן. אבל היות ולדעתי זה נושא שעוד ידובר בו רבות והוא נושא חשוב מאין כמותו - ולכאורה יהיו הרבה שירצו להגיב ולהוסיף, חשבתי שכדאי לפתוח לנושא זה שרשור ייעודי.
מעלה פה בקצרה את תמצית הנושא כפי שפורסם עד כה:
הכל התחיל במספר כתבות בתקשורת שפורסמו לכאורה על ידי עיריית בני ברק אודות המחדל של משרד התחבורה ואיך רבי עקיבא היה נראה במוצאי שבת וכו’
כמו כן פורסמה הייחסות אישית של רה"ע חנוך זייברט (בכנס הידוע בנצרת שיויעד עבור חברי הקואליציה בלבד…) על כך שמשרד התחבורה תוקע מקלות בגלגלים על רפורה מקיפה בתח"צ…מנגד במשרד התחבורה לא שקטו על השמרים והוציאו הודעה בה תקפו כי להיפך! עיריית בני ברק היא זו שמונעת את החזרת הקווים לחזו"א…
במשרד התחבורה אומרים הערב ל’אמס’: "לאחר מספר ימים בהם עיריית בני ברק מפיצה הודעות מכפישות, במשרד התחבורה הודפים את טענות הכזב של עיריית בני ברק ומספקים הצצה למערכת קבלת ההחלטות מעוררת התמיהות של העיריה, שבגינה נגרם סבל למשתמשי התחבורה הציבורית. במשרד מציינים כי רואים בחומרה את הקמפיין הבוטה והמכפיש שעיריית בני ברק מנהלת נגד גורמי המקצוע במשרד וברשות הארצית לתחבורה ציבורית.
“בזמן שאנשי המקצוע מקיימים שיח רציף, ענייני ומקצועי עם העירייה במטרה לשפר את השירות לתושבי בני ברק, בוחרת העירייה להסיט את הדיון מהעובדות ולהטיל דופי בגורמי המקצוע. זאת, במקום להתמודד עם הכשלים התשתיתיים החמורים בעיר, עם שנים ארוכות של הזנחה, ועם סירובה המתמשך לקדם פתרונות אמיתיים ובראשם הקמת מסוף או תחנה מרכזית ראויה” אומרים במשרד התחבורה.
ואז עיריית בני ברק יצאה במתקפה חזיתית חזרה… לא אנחנו מעכבים את חזרת האוטובוסים לחזו"א! אלא משרד התחבורה שקיבל את תוכנית השיפור שהגשנו לו, ובה גם החזרת חלק מהקווים לחזו"א, והוא אינו מתייחס אליה עד כה…
תגובת העירייה: "צר לנו שמשרד התחבורה בוחר להטיח האשמות שווא במקום לקחת אחריות על התעמרות ישירה בנוסעי התחבורה הציבורית. להלן העובדות המדויקות מול השקרים והספינים:
סוגיית התחנה המרכזית: בניגוד מוחלט לטענת המשרד, עיריית בני ברק מקדמת כבר שנים תוכנית להקמת תחנה מרכזית מודרנית באזור רחוב הרב כהנמן, סמוך לכניסה לעיר ליד מפעל קוקה-קולה. מי שבולם, מעכב ומונע את הקמתה בפועל מזה כחמש שנים הם דווקא חברת נת"ע (הכפופה למשרד התחבורה) ומשרד התחבורה עצמו, שמגישים התנגדויות לתוכניות המוכנות ומסכלים את המהלך.
תקציב גשר הרב לנדא: הניסיון לנכס את בניית הגשר ל"אדיבותו" של משרד התחבורה הוא זריית חול בעיניים. הגשר, בדומה לכל פרויקט לאומי בארץ, נבנה כציר גישה מחויב המציאות עבור שכונה חדשה בת אלפי יחידות דיור. מעבר לכך, מן הראוי שהמשרד ידייק בעובדות: עלות הגשר עומדת על 260 מיליון שקלים. להפוך זאת ל"מיליארד שקל" זו דמגוגיה חסרת בסיס שיש לה גבול.
פרויקט הנת"צים והרחבת הכבישים: העירייה פנתה שוב ושוב בנושא למשרד התחבורה, וביקשה לקיים פגישות עבודה מקצועיות כדי לקדם נתיבי העדפה ולקבל את התקציבים המיועדים לכך. כל הבקשות הללו נענו בשלילה מצד המשרד. במקום להעמיס מאות אוטובוסים בכל יום על הכבישים הפנימיים והצפופים ביותר בארץ, ישנם כעת צירים מוכנים, פנויים ומשודרגים (כדוגמת רח’ חזון אי"ש) שעומדים ריקים רק בשל החלטה שרירותית ואטומה של המשרד המונעת את החזרת הקווים לשם.
בנוסף, כואב ומקומם לראות עסקנים חרדים מסוימים, המוצבים במשרד התחבורה ואמורים לייצג בראש ובראשונה את האינטרסים ואת המצוקות של הציבור החרדי, כשהם חוטאים לחלוטין לתפקידם ומנסים להגן בכל מחיר על עמדת המשרד – גם כשהיא מבוססת על טענות שקריות ומנותקות מהאמת."
ומספר ימים לאחר מכן - בהנחייה ישירה של מנכ"ל המשרד, משרד התחבורה מודיע על החזרת ששה קווים לציר חזו"א… כשבין הקווים שישובו לפעול בציר: קו 402 לירושלים, קו 350 לאשדוד, קווים 680 ו-681 לרמה ד’ בבית שמש, וכן קו 230 למודיעין עילית שיעבור ברחובות חזון איש ועזרא. בנוסף, קו 220 למודיעין עילית יחזור אף הוא לפעול דרך רחוב חזון איש ודרך רחוב נחמיה.
ניצחון לנוסעים: משרד התחבורה מחזיר שישה קווים לציר חזון איש
לאחר תקופה ממושכת של תלונות מצד תושבי בני ברק על הרחקת קווים בינעירוניים מרחוב חזון איש, הודיע משרד התחבורה כי שישה קווים יוחזרו לציר כבר בתחילת חודש יולי, בעקבות סדרת דיונים עם העירייה
בשורה משמעותית לתושבי בני ברק המשתמשים בתחבורה הציבורית: משרד התחבורה הודיע בתגובה שנשלחה למערכת ‘אמס’ כי שישה קווי אוטובוס יוחזרו לרחוב חזון איש כבר בתחילת חודש יולי – כלומר בעוד כשבועיים, לאחר תקופה ארוכה שבה נאלצו אלפי נוסעים להגיע לתחנות מרוחקות כדי להשתמש בקווים בינעירוניים מרכזיים.
על פי הודעת משרד התחבורה, מנכ"ל המשרד משה בן זקן הנחה את ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לקיים פגישה עם מנכ"ל עיריית בני ברק במטרה לקדם פתרונות לסוגיית העומסים ותוואי הקווים בעיר. במשרד הדגישו כי מתקיים “הליך מקצועי ושיח שוטף עם עיריית בני ברק בכל נושא, כולל לגבי אתגר גודש קווי התחבורה הציבורית בעיר”.
לפי המשרד, לאחר סיום עבודות התשתית שביצעה העירייה ברחוב חזון איש, ביקשה העירייה שלא להחזיר באופן מלא את כלל השירות לציר, בשל עומסי התנועה המשמעותיים באזור. העירייה אף הגישה תוכנית מסודרת שכללה חלוקה של קווים שונים בין מספר צירים ברחבי העיר. במשרד התחבורה הסבירו כי “כמות הקווים הגדולה שביקשה העירייה לשנות חייבה בחינה מעמיקה וזהירה כדי להבטיח שלא תיווצר פגיעה בנוסעים”.
עוד נמסר כי לאחר בדיקות מקצועיות והעברת הערות לעירייה, שכללו בחינת קווים בעלי תדירות משולבת והיבטים תפעוליים נוספים, התקיימה סדרת דיונים שבסיומה הוחלט על שלב ראשון של החזרת שישה קווים שלגביהם הושגה הסכמה בין הצדדים. הקווים ישובו לפעול ברחוב חזון איש בתחילת חודש יולי, לאחר השלמת ההיערכות הנדרשת מול מפעילי התחבורה הציבורית, עדכון מערכות הרישוי, התאמת שילוט התחנות וביצוע הסברה לציבור הנוסעים.
במשרד התחבורה ציינו כי “נמשיך לעבוד עם עיריית בני ברק באופן מקצועי לטובת משתמשי התחבורה הציבורית ולשיפור זמני הנסיעה מתוך אחריות ומחויבות”.
במקביל יצא היום סגרה"ע מיכאל קקון הממונה על התחבורה בעיריית בני ברק למסע של ראיונות בתקשורת, בהם הציג את תוכנית העירייה לשיפור התח"צ בעיר. בספרו כי נשכרה חברה מיוחדת המתמחה בנושאי תחבורה לצורך הכנת תוכנית מקיפה, שזו כבר הוגשה מזמן לידי משרד התחברורה שאינו מתייחס ברצינות לענין. כשבין היתר טען כי יש לכלול בתוכנית מקיפה שינוי של מסלולי האוטובוסים ויצירת צירים מרכזיים, נת"צ ברח’ כהנמן/השומר לכל אורכו, ועוד ועוד
הפקקים הכבדים ברחוב ז’בוטינסקי והתחושה בקרב נהגים כי נתיבי התחבורה הציבורית נותרים לעיתים ריקים בשעה שהנתיבים הרגילים פקוקים, הגיעו השבוע לדיון בתוכנית “המוקד הציבורי” ב’קול חי’. בשיחה עם צבי טסלר התייחס סגן ראש עיריית בני ברק ומחזיק תיק התחבורה, מיכאל קקון, למצוקה התחבורתית והציג שורת פתרונות הנבחנים בימים אלה.
במוקד השיחה עמדה הצעה לאפשר נסיעה בנתיבי התחבורה הציבורית גם לרכבים שבהם שלושה נוסעים ויותר. קקון ציין כי מדובר ברעיון מעניין שעד כה יושם בעיקר בצירים בין-עירוניים ובמטרופולינים גדולים, אך פחות בתוך ערים. לדבריו, בבני ברק, שבה משפחות רבות משתמשות ברכב אחד עבור מספר רב של נוסעים, מהלך כזה עשוי להקל משמעותית על העומסים ולעודד נסיעה משותפת.
לדברי קקון, רחוב ז’בוטינסקי חזר לאחרונה לאחריות עיריית בני ברק, וכעת נבחנות דרכים חדשות לשיפור זרימת התנועה. בין היתר נשקלת העברת חלק מקווי האוטובוסים הבין-עירוניים לציר ז’בוטינסקי, במטרה להפחית את מספר האוטובוסים הנכנסים לעומק העיר ולייעל את התחבורה הציבורית.
במקביל, העירייה מקדמת תוכנית רחבה לשדרוג מערך האוטובוסים העירוני. התוכנית כוללת יצירת ממשק יעיל יותר בין הקווים העירוניים לבין-עירוניים, וחיבור שכונות מרוחקות כמו שיכון ג’ לצירים המרכזיים באמצעות מערך קווים חדש שיקצר את זמני הנסיעה ויקל על המעבר בין אמצעי התחבורה.
קקון סיפר כי העירייה שכרה בשנה האחרונה חברות מקצועיות המתמחות בתכנון תחבורה ציבורית, וגיבשה תוכנית מפורטת הבוחנת כל קו וכל מסלול. לדבריו, חלק מהצעדים כבר מצויים בשלבי קידום מול משרד התחבורה, אף שקיימות מחלוקות סביב חלק מההמלצות.
בסיום העריך סגן ראש העיר כי בתחום התחבורה הבין-עירונית ניתן יהיה לראות שינויים ראשונים בתוך כחודשיים, בעוד שבמערך התחבורה העירונית ייתכן שיחלפו שלושה עד שישה חודשים עד ליישום התוכנית. באשר להצעה לפתוח את נתיבי התחבורה הציבורית לרכבים מרובי נוסעים, הבהיר כי הנושא ייבחן מקצועית בתקופה הקרובה. “יכול להיות שנעשה פה שינוי גדול”, אמר.
עד כאן פלוס מינוס כל הנושא, מכאן והילך באם תתווסף ידיעה חדשותית בנושא זה, נא להעלות בשרשור זה למען הסדר הטוב!
נ.ב. מקורות שרשור זה הינם במספר כתבות שהתפרסמו באתרים ובכלי התקשורת השונים ובהם אמס, בבלי, jdn, זירת החדשות, ידיעות בני ברק, ועוד. מפאת אריכות הנושא לא הבאתי את המקורות המדוייקים - והרוצה ימצאם בשרשור מבזקים…
-
@Benny-Barki תודה על הסיכום,
בתכל’ס יצא מכל הסיפור משהו? מה עם התח"צ?אולי זה כתוב כאן אבל פשוט זה כתבה יותר מדי ארוכה לקריאה…
@רחפנוני 6 קווים יחזרו לחזו"א בחודש הקרוב.
העירייה הגישה למשרד התחבורה הצעה לשינוי סדרי התחבורה בעיר וממתינים לתשובת המשרד. -
גרירות רגליים של כלל הגופים: שוב פקקי ענק במוצאי השבת בבני ברק
תושבי בני ברק חוו במוצאי השבת האחרונה סיוט תחבורתי נוסף, כאשר מאות אוטובוסי תגבור התנקזו לציר רבי עקיבא בלבד, בעוד צירים אחרים כגון חזון איש ועזרא נותרו ללא מענה תחבורתי. התוצאה הייתה חסימה מלאה של העיר לשעות ארוכות, שהותירה אלפי משפחות וילדים לכודים בדרכם.
ראש העיר, חנוך זייברט, תקף בחריפות את התנהלות משרד התחבורה וכינה אותה “מדיניות מנותקת ושלומיאלית”. לדבריו, על אף הצגת פתרונות מקצועיים ואזהרות חוזרות ונשנות מצד העירייה, המשרד מסרב לשנות את המסלולים הבעייתיים. “חייהם של מאות אלפי תושבים אינם הפקר”, הדגיש זייברט והבהיר כי העירייה לא תעבור לסדר היום מול המחדל המתמשך.
תושבים זועמים הגדירו את תכנון המסלולים כ"חלם", במיוחד לאור ההתעקשות שלא להזרים את התחבורה הציבורית ישירות דרך ציר אהרונוביץ’, מה שהיה עשוי להפחית משמעותית את העומס במרכז העיר. ברחוב הבני-ברקי מזהירים כי אם המשרד לא יתעשת באופן מיידי וישיב את הסדר לרחובות, בכוונתם לפעול בכל הכלים הציבוריים והחוקיים העומדים לרשותם כדי להביא לסיום העוול. (גידיאן)
-
גרירות רגליים של כלל הגופים: שוב פקקי ענק במוצאי השבת בבני ברק
תושבי בני ברק חוו במוצאי השבת האחרונה סיוט תחבורתי נוסף, כאשר מאות אוטובוסי תגבור התנקזו לציר רבי עקיבא בלבד, בעוד צירים אחרים כגון חזון איש ועזרא נותרו ללא מענה תחבורתי. התוצאה הייתה חסימה מלאה של העיר לשעות ארוכות, שהותירה אלפי משפחות וילדים לכודים בדרכם.
ראש העיר, חנוך זייברט, תקף בחריפות את התנהלות משרד התחבורה וכינה אותה “מדיניות מנותקת ושלומיאלית”. לדבריו, על אף הצגת פתרונות מקצועיים ואזהרות חוזרות ונשנות מצד העירייה, המשרד מסרב לשנות את המסלולים הבעייתיים. “חייהם של מאות אלפי תושבים אינם הפקר”, הדגיש זייברט והבהיר כי העירייה לא תעבור לסדר היום מול המחדל המתמשך.
תושבים זועמים הגדירו את תכנון המסלולים כ"חלם", במיוחד לאור ההתעקשות שלא להזרים את התחבורה הציבורית ישירות דרך ציר אהרונוביץ’, מה שהיה עשוי להפחית משמעותית את העומס במרכז העיר. ברחוב הבני-ברקי מזהירים כי אם המשרד לא יתעשת באופן מיידי וישיב את הסדר לרחובות, בכוונתם לפעול בכל הכלים הציבוריים והחוקיים העומדים לרשותם כדי להביא לסיום העוול. (גידיאן)
תכתוב להם שהם סותרים את עצמם בדיווחים הממומנים.
שיחליטו אם צריך להעביר לחזון איש או לאהרונוביץ’… -
תכתוב להם שהם סותרים את עצמם בדיווחים הממומנים.
שיחליטו אם צריך להעביר לחזון איש או לאהרונוביץ’…@סוף-לשחיתות אני באמת לא מבין למה רוצים כל כך לעבור בחזו"א
ברכב פרטי אני תמיד בורח מחזון איש לאהרונוביץ כי הרמזורים שם הרבה יותר טובים
נראה לי שעיקר המתלוננים הם תושבי האזור שיצאו מאזור הנוחות שלהם כי האוטובוסים שכל כך התרגלו להם ליד הבית נעלמו
שלום! נראה שהשיחה הזו מעניינת אותך, אבל עדיין אין לך חשבון.
נמאס לכם לגלול בין אותם הפוסטים בכל ביקור? כשנרשמים לחשבון, תמיד תחזרו בדיוק למקום שבו הייתם קודם, ותוכלו לבחור לקבל התראות על תגובות חדשות (בין אם במייל, ובין אם בהתראת פוש). תוכלו גם לשמור סימניות ולפרגן ב-upvote לפוסטים כדי להביע הערכה לחברי קהילה אחרים.
בעזרת התרומה שלך, הפוסט הזה יכול להיות אפילו טוב יותר 💗
הרשמה התחברות